Se årets kampagnevideoe 

Det bærende element i kampagnen 2024 er en musikvideo, som vi har lavet til Rugsted & Kreutzfeldt store hit "Ta' med" fra 1985.
Her ser vi aktører i kultur- og fritidslivet, som med ordene "Ta'med, afsted" inviterer mennesker med demens med i deres fællesskaber. Den viser også små eksempler på, hvad det faktisk vil sige at være demensvenlig.
Se mere på "Ta' med, afsted"

Musikhuset Aarhus øger fokus på demensvenlighed i anledning af Demensugen

En særlig fred hviler over den store foyer i Musikhuset Aarhus denne solfyldte eftermiddag. Persiennerne er rullet ned for billetskranken, som i anledning af Demensugen er dekoreret med plakater, postkort og skåle med bolsjer med demenssymbolet. Kun ét sted i huset er der liv – i mødelokalet allerbagerst, hvor en stor gruppe medarbejdere er samlet til personalemøde.

Musikhuset Aarhus har før haft arrangementer for mennesker med demens og gjort en indsats for at gøre huset mere demensvenligt. Med Demensugen som anledning har de nu valgt at intensivere indsatsen og blandt andet sikre, at frontpersonalet kender til sygdommen og demenssymbolet og forstår de særlige behov, som mennesker med demens kan have.
”Det vigtigt, at vi giver vores medarbejdere viden og indsigt til at kunne tage hensyn til gæsternes behov. Det er en stor fordel at de ved, hvad demens er og kender symptomerne, så de kan tilpasse deres service,” siger Duhaa Sara, der er gæsteservicekoordinator i Musikhuset.

Linn Wittendorff er Demensvenlig By konsulent i Aarhus Kommune og er inviteret til at klæde personalet på til at tage godt imod mennesker med demens.
"Det er f.eks. godt at forstå, at folk med demens ikke er uhøflige, hvis de virker insisterende eller springer over i køen. Adfærden kan være påvirket ved en demenssygdom, og derfor kan det være svært at gennemskue sociale koder, og situationsfornemmelsen kan være nedsat, så de måske slet ikke lægger mærke til køen. De skal venligt guides og mindes om, at det snart er deres tur," siger hun.

Linn bruger konkrete eksempler for at illustrere, hvordan personalet kan hjælpe. ”For eksempel, hvis en person spørger om vej til toilettet, er det bedre at følge dem derhen i stedet for at pege eller forklare, for arbejdshukommelsen kan være så påvirket, at de hurtigt glemmer, hvad de lige har fået at vide," siger hun.

Personalet bliver også introduceret til demenssymbolet, som nu vil være synligt rundt omkring i Musikhuset. Skåle med bolsjer bærer symbolet, og små mærker på disken signalerer, at her er personalet bekendt med demenssymbolet. Det gør det lettere for mennesker med demens og deres pårørende at føle sig velkomne og forstået.
”Jeg har på min side fået nogle gode råd og et vigtigt indblik, som jeg helt sikkert kan bruge,” siger Anne Turrell, gæsteservicekoordinator i billetsalget.
”Det er godt at være opmærksom på, hvor meget det betyder, når man husker at se gæsten i øjnene, tale kort og præcist og være rolig. Jeg er normalt meget tålmodig, men jeg vil nok være særligt opmærksom på at lade gæsten selv finde de ord, han eller hun mangler og ikke afbryde eller afslutte sætningen for dem,” siger hun.

Musikhuset Aarhus' engagement i Demensugen viser en stærk vilje til at skabe en inkluderende kulturinstitution, hvor alle kan få glæde af de mange tilbud. Det er et vigtigt skridt i retning af et mere demensvenligt samfund, og det skaber både håb og muligheder for de mange, der lever med demens.